نيويارك تايمز: پنتاگون مواد معدني در افغانستان به ارزش يك تريليون دالر كشف كرده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

روزنامه نيويارك تايمز به نقل از مقام‌هاي دولت آمريكا گزارش داد كه افغانستان ممكن است مواد معدني بهره برداري نشده از جمله فلزات صنعتي مهمي همچون ليتيوم به ارزش يك تريليون دالر را داشته باشد.

 

روزنامه نيويارك تايمز در سايت خود گزارش داد كه مواد معدني استخراج نشده ناشناخته یي هم‌چون آهن،‌ مس‌، كبالت و طلا آنقدر در افغانستان عظيم است كه اين كشور را مي‌تواند به يكي از مراكز مهم در امور مواد معدني مهم جهان تبديل كند.

 

براساس گزارش خبرگزاري رويترز‌، اين سرمايه افغانستان در امور مواد معدني كه توسط گروهي از مقام‌هاي پنتاگون و زمين شناسان آمريكايي كشف شده در سراسر اين كشور از جمله در جنوب و شرق همرز با پاكستان قرار دارد.

 

در همين حال ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا در مصاحبه اخير خود گفت: مواد معدني كشف نشده سرشاري در افغانستان وجود دارد.

 

نيويارك تايمز در اين گزارش افزوده است كه براساس يك يادداشت پنتاگون‌، افغانستان مي‌تواند به كشور غني از ليتيوم تبدل شود. ليتيوم يك ماده مهمي است كه در ساخت باتري‌هاي كامپيوترهاي جیبي و ديگر وسائل الكترونيكي از جمله تلفن‌هاي همراه استفاده مي‌شود.

 

افغانستان در صنعت استخراج مواد معدني فعال نيست و تاسيسات زير بنايي نيز در اين راستا ندارد بنابراين چند دهه به طول خواهد انجاميد تا اين معادن كشور به طور كامل استخراج شود.

 

انتشار گزارش در مورد سرمايه استخراج نشده افغانستان احتمالا رقابت ميان بازيگران منطقه یي در اين حوزه از جمله چين،‌ هند و حتا روسيه را براي ايفاي نقش گسترده‌ تر در استخراج اين منابع ايجاد خواهد كرد.

 

دو شركت چيني پيشتر متعهد شده بودند كه براساس طرح سرمايه گذاري چهار ميليارد دالري در معدن مس عينك در جنوب كابل در اين منطقه براي استخراج مواد معدني فعاليت كنند.

 

براساس بررسي انجام شده توسط آمريكا،‌ بزرگترين مواد معدني كشف شده در افغانستان تاكنون آهن و مس بوده‌اند كه كيفيت آنها به اندازه كافي غني است تا افغانستان به يك توليد كننده بزرگ اين مولد در جهان تبديل شود.


June 14th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی